Så marknadsför du din skola på mässa

Gymnasievalet är en stor sak i livet för många unga, och det är viktigt att göra rätt val. Som skola bör man vara närvarande på Gymnasiemässan, som är ett bra sätt att locka elever och informera dem om de olika utbildningar man erbjuder.

 

Ungefär 22 000 elever förväntas besöka den årliga gymnasiemässan i Stockholm den 20-22 Oktober i år. Hela 160 utställare kommer att finnas på plats för att presentera skolor och program, skriver Mynewsdesk. Gymnasiemässan i Stockholm är Sveriges största mässa för gymnasiestudier. Här får elever och föräldrar chansen att besöka och träffa representanter från olika skolor, och prata med yrkes- och studievägledare från olika branscher. Det är fri entré för alla och mässan hålls normalt sett tre dagar, varav en är på helgen, så att alla ska ha möjlighet att göra ett besök. Gymnasiemässan är ett viktigt steg i elevernas studieval. Den ökar deras medvetenhet och valmöjlighet så att de enkelt kan se vad som passar dem bäst.

 

Hur marknadsför man bäst sin skola på en mässa?

 

  • Ha kompetent och social personal på plats. Goda representanter som man vill arbeta med lockar alltid elever, och är en förutsättning för att få kontakt med besökare.
  • Fundera över hur montern ska se ut. Gör den lättillgänglig och ta bort eventuella hinder som stoppar besökarna från att närma sig. Ha gärna en aktivitet som ett frågeformulär eller en kort tävling, och bjud på någon form av snacks. Det handlar om att få besökarna att stanna mer än en minut och få deras uppmärksamhet. Deltar de i en tävling är det även enklare att återkoppla till dem via mail.
  • Dela ut profilprodukter. Enligt en artikel i Resumé använder hela 34 procent av det svenska folket produktmedia som det också kallas, dagligen. Enligt undersökningar är profilprodukter som reklam lika effektivt när det gäller att bygga varumärken som tv-reklam. Olika former av profilprodukter kan man hitta på http://www.tuppreklam.se/reklamprodukter/, som eftersträvar hög kvalitet och samarbetar med seriösa företag.
  • Fixa föreläsningar och framträdanden. Att låta eleverna ta del av tidigare studenters åsikter är guldvärt för inspirationen. Välj ut några före detta elever som börjat på spännande jobb eller utbildningar efter examen, och låt dessa berätta om sina erfarenheter.
  • Vad erbjuder just er skola? Något som är vanligt är att gymnasieskolor förutom utbildningen erbjuder gratis datorer, gymrabatt, extra studietid eller möjlighet till stipendium, skriver Metro. Framhäv gärna detta, dock i lagom mån så att det inte blir den huvudsakliga anledningen till varför eleven väljer just er.